לקוחות מספרים עלינו
נפגעתם בתאונת דרכים? נגרם לכם נזק גוף? רוצים לדעת מאיפה מתחילים ולמי פונים?
ריכזנו עבורכם בעמוד זה 10 שאלות הכי נפוצות שבהן אנו נתקלים, ותשובות ראשוניות להן, על קצה המזלג.
זקוקים למידע נוסף? רוצים לדעת מה הפעולות הראשוניות שעליכם לבצע לאחר פגיעה בתאונת דרכים? צרו איתנו קשר ונשמח לכוון.
תביעות תאונת דרכים הן תביעות שכיחות. תאונות דרכים הן דבר של יום ביומו לצערנו וכמעט אין אדם שלא נפגע בשלב כזה או אחר בחייו, בדרגת חומרה כזו או אחרת בתאונת דרכים.
תביעות פיצוי בעקבות נזקי גוף הנובעים מתאונות דרכים מוסדרות באמצעות חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. בהבדל מתביעות אחרות בגין נזקי גוף, הרי שבתביעות בגין תאונות דרכים אין כל צורך להוכיח אחריות של הנהג הפוגע, די בכך שנגרם נזק גוף כתוצאה מתאונת דרכים כדי להקים עילת תביעה כנגד הנהג הפוגע ו/או מבטחתו.
כנגד האחריות המוחלטת בתאונות דרכים הגביל המחוקק את הפיצוי שניתן לקבל.
בדרך כלל הליכים משפטיים אלו כוללים מחלוקת אחת מרכזית והיא- גובה הנזק שנגרם לכם, אך ישנם מקרים בהם חברת הביטוח חולקת גם על עצם אחריותה לשלם, למשל כשהיא סבורה שכלל לא מדובר ב"תאונת דרכים". במקרים אלו המחלוקות יהיו רחבות יותר.
תביעות רבות מסתיימות בהסדרי פשרה מחוץ לכותלי ביהמ"ש ובין כותלי ביהמ"ש, בהתאם לחוות הדעת הרפואיות של מומחי ביהמ"ש שממונים.
עם זאת ישנם מקרים שמעוררים מחלוקת עובדתית או משפטית ומגיעים להכרעה בפסק דין.
אם הנהג הפוגע אינו ידוע (למשל תאונת פגע וברח) ובמקרים נוספים (למשל נוסעים ברכב שלא היה לו כיסוי ביטוחי במועד התאונה) ניתן לתבוע את "קרנית".
לא כל תאונה שאירעה ברכב או בכביש עונה לדרישות חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים או בשמו המקוצר "חוק הפלת"ד".
מהם התנאים הנדרשים כדי לעמוד בהגדרת "תאונת דרכים"- כזו שמזכה בפיצוי על נזקי גוף?
תאונות דרכים מוגדרת בחוק כ"מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה".
לפי הגדרה זו צריך למעשה להוכיח 6 תנאים מצטברים כדי לזכות בפיצוי מכח חוק הפלת"ד:
- מאורע תאונתי עצמו.
- קיומו של נזק גוף.
- קיום קשר סיבתי.
- רכב מנועי.
- שימוש בו.
- מטרות תחבורה.
די בכך שלא מתקיים רכיב אחד מ- 6 תנאים אלו כדי לשלול הפיצוי מכח חוק הפלת"ד.
דוגמאות למקרים שנחשבים "תאונות דרכים", שנחשבים קשורים באופן הדוק ל"סיכונים תעבורתיים":
- תאונה כתוצאה מקריסת גשר, נפילת עץ, נפילת שילוט כבישים אל הכביש (אלו סיכונים הטמונים בשימוש בדרך)
- התפוצצות רכב בשל רכיב שלו אף אם אירעה ע"י גורם חיצוני
- פגיעה ברכב שחנה במקום אסור
- תאונה שנגרמה עקב ניצול הכח המיכני של הרכב ובלבד שלא שונה ייעודו המקורי של הרכב
דוגמאות למקרים שאינם נחשבים "תאונת דרכים" למרות שיש להם קשר לכביש/ לרכב:
- נהג שנסע ברכבו ונפגע במקרה מפליטת כדור של עובר אורח (הרכב הוא רק הזירה)
- נהג שנסע ברכבו ונפגע ממפיצוץ שאירע בסמוך לכביש (שוב- הרכב הוא רק זירה)
- אדם שהתכוון להתאבד ועשה זאת במסגרת תאונת דרכים מכוונת
- נהג שרדפו אחריו במטרה לפגוע בגופו או ברכושו והצליחו לפגוע
- פיגוע דריסה/ פעולת איבה
נפגע מוגדר בחוק הפלת"ד כ"אדם שנגרם לו נזק גוף בתאונת דרכים". אין זה משנה אם הוא נפגע כנוסע, כנהג או כהולך רגל. די בכך שהוא נפגע ב"תאונת דרכים" כהגדרתה בחוק כדי להקים את זכאותו לפיצוי. אין זה גם משנה מי אשם בתאונה – הניזוק או מי שפגע בו. החוק קובע אחריות מוחלטת למתן פיצוי.
עם זאת החוק מנה מספר מקרים חריגים שבהם הנפגע אינו זכאי לפיצוי מכוח חוק הפלת"ד: למשל אדם שנהג ללא רשיון נהיגה, אדם שנהג ביודעין ללא ביטוח שמכסה את השימוש ברכב, מי שהרכב שימש לו או סייע בידו לביצוע פשע, מי שגרם לתאונה במתכוון ועוד. אולם גם במקרים חריגים אלו, אם האדם מת כתוצאה מהתאונה אזי התלויים בו יהיו זכאיים לפיצוי והחוק אינו "מעניש" אותם.
חשוב לדעת כי מי שאינו זכאי לתבוע לפי חוק הפלת"ד עדיין יכול לתבוע מכוח פקודת הנזיקין את מי שברשלנותו גרם לתאונה.
לקוחות מספרים
אדם שנפגע בתאונת דרכים כנהג או כנוסע יתבע את מי שביטחה בביטוח החובה את הרכב בו הוא נהג/ נסע, אדם שנפגע כהולך רגל יתבע את מבטחת הרכב שפגע בו בביטוח חובה, אם פגע בו יותר מרכב אחד הרי זו "תאונה מעורבת" ויש לתבוע את כל המבטחות המעורבות, אם הרכב הפוגע ברח יש לתבוע את "קרנית".
מי שיש לו זכות לתביעה מכוח חוק הפלת"ד אינו יכול לתבוע לפי חוק אחר, מזיקים אחרים פטורים מאחריות, הוראה זו מכונה "ייחוד העילה", לכן אם התאונה נגרמה באשמה ברורה של מזיק כלשהו, אינך יכול לתובעו אלא רק את המבטחת המעורבת: כך, אם למשל נפגעת בתאונת דרכים ולאחר מכן הטיפול הרפואי שנדרש לך כפועל יוצא מהתאונה גרם לך לנזק, אינך יכול לתבוע את הרופא המטפל אלא רק את המבטחת המעורבת על כל נזק גוף שנבע מהתאונה.
דוגמה נוספת: תאונת דרכים שנגרמה עקב תחזוקה ירודה של כבישים, רשלנות מצד יצרן הרכב או כל גורם אחר שגרם לסיכון שהוביל לתאונת הדרכים – כל המזיקים הללו פטורים מאחריות.ישנה בקורת רבה על מצב זה בו לעיתים יצא חוטא נשכר ואולם זה המצב כיום.
כעקרון קיימות נוסחאות לחישוב הפיצויים אך הן מעט מורכבות ותלויות בכמה גורמים כמו גילך, עיסוקך, הנכות שהתאונה הותירה בך, מצבך הרפואי הקודם, תוחלת החיים שלך ועוד קריטריונים שמשפיעים. לכן אין נוסחת קסם פשוטה לחישוב הפיצוי שלך ויש להתייעץ בקשר לכך עם עורך דין.
הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים מחושבים באורח דומה לחישוב הפיצויים בתביעות נזיקין רגילות והם כוללים פיצוי בעבור הפסדי שכר, נסיעות, טפולים רפואיים, עזרת הזולת, התאמת דיור ועוגמת נפש.
בשני המקרים (תאונות דרכים לעומת תאונות אחרות) המטרה המרכזית היא "להשיב הנזק לקדמותו" (ככל הניתן כמובן) על ידי הפיצוי המוענק. אך יש כמה הבדלים בבסיס החישוב:
מצד אחד ישנן מספר הוראות שמגבילות את הפיצוי לנפגעי תאונות דרכים, בהבדל מתביעת נזיקין רגילה:
- הפיצוי יחושב לפי שכר נטו (לאחר ניכוי מס הכנסה) ולא לפי שכר ברוטו כפי שנהוג במקרים אחרים.
- הפיצוי יחושב לפי שכר מקסימלי של פי 3 מהשכר הממוצע במשק, גם אם הרווחת יותר.
- הפיצוי בעבור כאב וסבל מוגבל לסכום המקסימלי העומד כיום על כ- 180,000 ₪ במקרה של 100% נכות, ולא מעבר לכך. אותו נכה עם אותה נכות אילו היה נפגע מרשלנות רפואית לדוגמה היה זוכה בכמה מאות אלפי שח ואפילו מליון ₪ במקרים מסויימים – כך שההבדל בראש הנזק "כאב וסבל" הוא מאוד מאוד גדול בין נפגעי תאונות דרכים לנפגעים אחרים.
מצד שני, היתרון הגדול והמשמעותי ממנו נהנה נפגע תאונת דרכים הוא שאיננו צריך להוכיח מי אשם בתאונה והוא בכל מקרה זכאי לפצוי מכח פוליסת החובה שנרכשה (למעט חריגים). לכן- גם אם אתם אשמים בתאונה זה בכלל לא יגרע מהפיצוי שמגיע להם.
אחרי שמחשבים את הפיצוי שמגיע לכם בעקבות תאונת הדרכים, יש לקזז מהפיצוי את כל מה ששולם לכם בקשר לאותה תאונה מגורם אחר כגון קצבאות הביטוח הלאומי, מאחר שלא ניתן לזכות בפיצוי כפול בגין אותו הנזק. לעומת זאת אם קיבלתם פיצויים במסגרת פוליסות ביטוח שרכשתם לעצמכם- סכומים אלו לא יקוזזו מהפיצוי שמגיע לכם מכיוון ששילמתם עבורם פרמיות חודשיות ממיטב כספכם.